Saturday 24 November 2012

Kenal pasti suatu isu politik semasa luar negara. Bincangkan.





Sekarang ini, banyak isu-isu politik luar negara yang sudah menjadi bahan perbualan masyarakat Malaysia. Penduduk Malaysia kini bukan sahaja tertarik untuk mengetahui malah ada yang lebih arif jika isu-isu politik semasa luar negara dibincangkan. Kali ini, kita juga akan membincang tentang isu politik luar negara tetapi tidaklah seperti perbualan-perbualan mereka di kedai kopi, kita akan menjurus secara sepintas lalu mengenai satu isu politik luar negara tanpa mengkritik atau membandingkan mana-mana pihak.

Kali ini kita akan berbicara tentang isu keselamatan penggunaan nuklear dalam aspek antarabangsa. Secara amnya, kebanyakan negara mengambil dan  menjalankan kajian bahan nuklear ini adalah untuk tujuan yang baik, yakni digunakan sebagai sumber gantian yang lebih efisyen berbanding sumber-sumber lain. Namun, penggunaan bahan nuclear ini bukan sahaja memberikan pandangan buruk dari negara lain, bahkan boleh memudaratkan negara itu sendiri. Contohnya seperti berlakunya kemalangan kebocoran nuklear di Fukushima, Jepun pada tahun yang lalu, bantahan terhadap penggunaan tenaga elektrik nuklear semakin kuat. Pada masa ini, situasi di Semenanjung Korea masih meruncing. Oleh sebab itu, Sidang Kemuncak Keselamatan Nuklear ke-2 diadakan di Seoul, Republik baru-baru ini. Presiden Republik Korea, Lee Myung-bak berkata, sidang kali ini bertujuan mewujudkan dunia yang bebas daripada senjata nuklear, berusaha mengurangkan dan meningkatkan kawalan terhadap bahan nuklear. 

Masyarakat antarabangsa kini memberikan perhatian yang lebih tinggi terhadap keselamatan nuklear dan meningkatkan kerjasama dalam bidang tersebut. Tetapi, seiring dengan penggunaan tenaga nuklear dalam lingkungan yang semakin luas, risiko juga semakin meningkat tentang bahan nuklear merebak atau hilang. Keadaan ini menyediakan peluang kepada pengganas dan pertubuhan jenayah antarabangsa untuk memperoleh bahan nuklear, ini kerana bahan nuclear ini berpotensi menjadi bahan senjata yang sangat berbahaya dan mampu mengancam keselamatan sesebuah negara.  

Beberapa aspek utama yang perlu dititik beratkan dalam menangani masalah ini antaranya meningkatkan kerjasama antarabangsa untuk mencegah keganasan dalam bidang nuklear dan meningkatkan kerjasama untuk membanteras penyeludupan bahan nuklear dan bahan yang bersifat radioaktif. Kedua, menyelaraskan hubungan antara keselamatan nuklear dengan penggunaan tenaga nuklear secara damai. Komuniti antarabangsa harus boleh berdamai dan berbincang agar tiada salah faham antara negara dalam aspek penggunaan bahan nuclear ini.

Secara kasarnya apa yang dilihat kebanyakan di kaca television lebih menjurus bahan nuklear ini sebagai suatu masalah, namun banyak kebaikan yang boleh wujud melaluinya. Oleh itu, penggunaannya haruslah dititikberatkan dari masa ke semasa bagi mengelak masalah lain berlaku.

No comments:

Post a Comment