Saturday 20 October 2012

Pesta Konvokesyen ke-25 UUM



Konvokesyen Universiti Utara Malaysia (UUM) kali ke-25 yang baru-baru ini telah dilangsungkan di UUM 18hb Oktober lalu telah memperlihatkan seramai 7669 graduan menerima ijazah masing-masing di dalam Dewan Muadzam Shah UUM. Saya yang secara langsung turut terlibat melihat rakan saya menerima ijazah sarjana mudanya dimana beliau menjemput saya sendiri untuk menghadiri sesi konvokesyennya pada sesi pertama minggu konvokesyen UUM. Melihat kegembiraannya setelah penat lelah belajar selama 4 tahun di UUM diakhiri dengan penganugerahan yang sungguh beristiadat amatlah mengagumkan saya.



Meskipun saya juga bakal menerima ijazah tidak lama lagi, namun pengalaman pergi ke dewan konvokesyen sebagai waris cukup memberi semangat kepada saya untuk berusaha memperoleh kejayaan sebaik kawan saya itu. Sifat iri hati dalam diri sememangnya timbul bila melihat rakan-rakan dan senior-senior seperjuangan telah selesai menerima ijazah sarjana muda mereka. Dengan gambar-gambar di laman sosial mereka yang siap berpakaian jubah dan topi kehormat mahasiswa itu begitu member semangat.




Pesta konvokesyen ke-25 kali ini tidak kurang hebatnya dengan pesta konvokesyen sebelum ini. Saya yang sudah 4 kali melihat dan berada di pesta-pesta konvokesyen sebelum ini menganggap pesta kali ke-25 ini tidak banyak berbeza dengan yang sebelumnya kerana seperti biasa pesta konvokesyen akan dipenuhi dengan gerai-gerai jualan, acara-acara hiburan, artis-artis tanah air, dan banyak acara lagi yang diadakan bersempena pesta konvokesyen.

Terdapat juga beberapa kekurangan dalam pesta kali ini, contohnya sewaktu saya menghadiri hari penganugerahan ijazah rakan saya, terlihat akan kehebatan pemain-pemain muzik yang dimainkan namun masalah PA system tidak lari dalam pesta tersebut, dengan kadar suara yang tidak seimbang dan terdapat bunyi dengung ketika sesi penganugerahan sijil berlangung.  Untuk kali ini, cuaca agak mengecewakan sedikit kerana hampir sepanjang pesta konvokesyen baru-baru ini berlangsung dalam keadaan hujan, namun tidak seteruk 2 tahun lepas sewaktu negeri kedah mengalami ancaman banjir dan seterusnya majlis konvokesyen terpaksa ditangguhkan. Ianya mengakibatkan banyak kerugian. Berbeza kali ke-25 ini, hujan yang turun tidak terlalu lebat namun terdapat beberapa program yang terpaksa dibatalkan akibat cuaca yang kurang baik itu.
             


        Pesta konvokesyen adalah suatu yang wajib yang dilaksanakan seiring dengan majlis konvokesyen. Pesta konvo sudah menjadi satu tradisi untuk memeriahkan lagi majlis konvokesyen bagi meraikan mahasiswa dan mahasiswi yang sudah tamat pengajiannya. Namun, terdapat sedikit pandangan yang saya ingin luahkan berkenaan pesta konvokesyen. Sememangnya perkara ini adalah baik, kerana sebagai tanda meraikan mereka-mereka yang telah tamat pengajian disamping mempromosikan dan menghiburkan para pengunjung yakni para waris yang datang ke UUM semata untuk melihat anak mereka menerima segulung ijazah, akan tetapi kesederhanaan ini haruslah ada, contohya, apabila melibatkan kos mengambil artis-artis mahal, ini sepatutnya boleh  dirundingkan lagi. Tidak salah untuk mengambil artis mahal, tetapi haruslah bertepatan dengan kos projek. Kedua, berkenaan aktiviti-aktiviti yang dijalankan haruslah selaras dengan akademik dan agama, bukannya atas hiburan sahaja. Contohnya, tarian-tarian barat dan filem-filem yang ditayangkan sempena konvokesyen haruslah bersesuaian dengan penontonnya. Ini kerana, di Malaysia, sudah banyak unsur-unsur luar yang tidak baik masuk ke dalam Negara, akibatnya terus mempengaruhi remaja Malaysia sekarang.
            
      Oleh itu, kita sebagai mahasiswa yang berpendidikan harus menjadi tunjang dalam merubah masa depan negara, bermula dari dalam universiti dan seterusnya boleh memperbaiki sahsiah dan akidah remaja lain yang sebaya mahupun adik-adik kita sendiri. 
                                                                      
                                                                     (500 patah perkataan)

No comments:

Post a Comment