SELAIN
AKADEMIK, APAKAH KEMAHIRAN LAIN YANG PERLU ANDA KUASAI UNTUK MENGHADAPI ALAM
KERJAYA NANTI? NYATAKAN SEBAB-SEBAB KEMAHIRAN ITU ANDA MAHU KUASAI.
Kes pengangguran dalam
kalangan graduan universiti menunjukkan peningkatan yang ketara. Statistik dari
Jabatan Perangkaan menunjukkan bilangan graduan yang menganggur mencecah 76,200
orang disebabkan kurangnya kemahiran untuk menghadapi alam kerjaya. Keadaan ini
amat membimbangkan banyak pihak terutama kepada mahasiswa lain yang bakal tamat
pengajian.
Kemahiran
yang dimaksudkan tersebut adalah kemahiran komunikasi. Kebanyakkan organisasi
atau syarikat amat menitikberatkan kemahiran komunikasi sedangkan kebanyakkan
graduan beranggapan bahawa menumpukan sepenuhnya kepada prestasi akademik lebih
penting berbanding kemahiran komunikasi. Sebagai contoh, sewaktu temuduga
majikan lebih tertarik untuk melihat kebolehan calon tersebut berucap
berbanding prestasi akademik di atas kertas, banyak graduan yang gagal sewaktu
sesi temuduga walaupun keputusan akademik mereka memuaskan. Ini disebabkan
mereka gagal menunjukkan kebolehan komunikasi mereka kepada bakal majikan
mereka.
Kemahiran komunikasi juga adalah amat
penting bagi sesebuah organisasi kerana setiap aktiviti yang dijalankan
memerlukan komunikasi yang berkesan supaya setiap pekerjaan dapat dijalankan
dengan mudah. Sesebuah komunikasi yang berkesan akan membantu melancarkan
proses penghantaran maklumat dari satu pihak ke satu pihak yang lain. Komunikasi
yang berkesan juga memudahkan arahan diberi dan diterima dengan jelas. Sebagai
contoh, seorang pekerja diberi arahan untuk membuat tempahan dewan bagi
aktiviti jamuan syarikat. Sekiranya arahan yang diberikan jelas, pekerja
tersebut akan membuat tempahan yang tepat seperti apa yang diarahkan dan jika
arahan yang diberikan tidak jelas, maka sebaliknya mungkin berlaku.
Kemahiran komunikasi juga perlu diberi
keutamaan bagi setiap graduan kerana secara langsung dapat meningkatkan
kemahiran kepimpinan seseorang graduan. Dengan adanya kemahiran ini, seseorang
pemimpin akan lebih mudah untuk memberikan arahan kepada orang bawahannya.
Selain itu, kemahiran komunikasi yang ditonjolkan oleh seseorang pemimpin akan
membuatkan orang bawahan lebih menghormati pemimpin mereka dan inilah yang
diperlukan dalam organisasi pada masa kini. Contohnya, Tun Dr. Mahathir bin
Mohamad yang merupakan seorang tokoh kepimpinan yang disegani dan juga seorang
pemidato yang hebat.
Secara
keseluruhannya, seseorang graduan seharusnya sudah mampu memiliki kemahiran
komunikasi ini kerana kemahiran komunikasi ini sudah meliputi pelbagai aspek
yang mampu melayakkan kita untuk bersaing di alam pekerjaan. Dengan adanya
kemahiran komunikasi yang dikuasai juga, seseorang graduan yang bakal memasuki
alam pekerjaan akan mudah menyesuaikan diri dan meningkatkan tahap keyakinan
diri di alam pekerjaan nanti.
(344 patah perkataan)
No comments:
Post a Comment